Norsk for elever med samisk (NOR03‑04)
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring
I norsk for elever med samisk som førstespråk handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at elevene skal utvikle et positivt selvbilde og en trygg identitet som flerspråklige. I samtaler og i diskusjoner skal elevene reflektere over hvordan de ser på seg selv som en del av et større urfolksfellesskap. Gjennom arbeid med faget skal elevene utvikle kompetanse i å uttrykke seg skriftlig og muntlig på norsk. Dette gir dem grunnlag for å kunne gi uttrykk for egne følelser, erfaringer og meninger i storsamfunnet. Faget skal gi elevene erfaringer som både kan bekrefte og utfordre selvbildet deres og dermed bidra til identitetsutvikling og livsmestring.
Demokrati og medborgerskap
I norsk for elever med samisk som førstespråk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å utvikle elevenes muntlige og skriftlige retoriske ferdigheter på norsk slik at de kan gi uttrykk for egne tanker og meninger og delta aktivt i både det samiske og det norske samfunnet. I norsk for elever med samisk som førstespråk arbeider elevene kritisk med tekster og ytringer og lærer seg å håndtere meningsbrytninger gjennom refleksjon, dialog og diskusjon. Lesing av skjønnlitteratur og sakprosa gir elevene innblikk i andre menneskers livssituasjon og utfordringer. Dette kan bidra til at elevene utvikler forståelse av og respekt for andre menneskers synspunkter og perspektiver, og det kan legge grunnlag for konstruktiv samhandling.
Bærekraftig utvikling
I norsk for elever med samisk som førstespråk handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene skal utvikle kunnskap om hvordan tekster framstiller natur, miljø og livsbetingelser, lokalt og globalt. Gjennom kritisk arbeid med tekst, i samtaler og i diskusjoner bidrar faget til at elevene reflekterer over hvordan man kan styrke og opprettholde samisk kultur. Gjennom å møte fagets tekstmangfold, lese kritisk og delta i dialog kan elevene utvikle forståelse av grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet.