Norsk for elever med samisk (NOR03‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese, analysere og tolke nyere norsk og samisk skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra andre språk
- reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
- gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
- lytte til andres argumentasjon og drive diskusjonen framover ved å bruke retoriske appellformer
- bruke ulike kilder på en kritisk måte og oppgi kildene på en etterrettelig måte
- kommunisere klart og forståelig muntlig og skriftlig i yrkesrelevante sjangre
- bruke relevant fagterminologi til å gjøre rede for, presentere og dokumentere faglige emner og arbeidsprosesser fra eget utdanningsprogram
- orientere seg i faglitteratur fra eget yrkesfaglig område for å finne, vurdere og kombinere relevant informasjon
- kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
- vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier, tilbakemeldinger og kunnskap om språk og tekst
- skrive tekster med god struktur og tekstbinding og hensiktsmessig ordforråd og mestre sentrale regler for ordbøying, rettskriving og tegnsetting
- sammenligne særtrekk ved norsk og ett eller flere samiske språk og presentere hvordan språklige møter kan skape språkendring
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for elever med samisk som førstespråk på Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram når de leser og reflekterer over tekster fra norsk og samisk litteratur. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de uttrykker seg klart og forståelig, med bruk av fagspråk, og når de utforsker faglige emner med kritisk bruk av kilder og presenterer dette i muntlige og skriftlige tekster med struktur og sammenheng. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de bruker kunnskap om språket som system til å utforske og sammenligne språk, og når de reflekterer kritisk over egne og andres muntlige og skriftlige tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får arbeide oppdagende og utforskende både alene og sammen med andre. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk for elever med samisk som førstespråk. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle muntlige og skriftlige ferdigheter i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i norsk for elever med samisk som førstespråk ved avslutningen av opplæringen etter Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette én karakter i norsk for elever med samisk som førstespråk etter Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram der muntlig og skriftlig kompetanse tillegges like stor vekt. Karakteren skal settes basert på kompetansen eleven har vist når eleven har kommunisert faglig innhold muntlig og i et utvalg kortere og lengre skriftlige tekster i ulike sjangre og for ulike formål.