Norsk for elever med samisk (NOR03‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lytte til tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og uttrykke tekstopplevelser på kreative måter
- lese med sammenheng og forståelse
- arbeide kreativt med rim, rytme og stavelser
- kombinere tekst og muntlige uttrykksformer på lekende og utforskende måter i samhandling med andre
- bruke noen lese- og skrivestrategier i arbeid med å lære norsk
- bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner
- skrive setninger på norsk, med store og små bokstaver og med punktum, spørsmålstegn og utropstegn, for hånd og med tastatur
- vurdere egne og andres tekster og gi innspill ut fra kriterier
- samtale om og sammenligne norske og samiske språklyder og bokstaver
- samtale om egen tospråklighet og om hvordan norsk og samisk brukes i egen hverdag
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for elever med samisk som førstespråk på 1. og 2. trinn når de får anledning til å utforske og leke med språket, og når de deltar i samtaler om egen flerspråklighet og egen hverdag. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de leser og skriver bokstaver, ord og etter hvert korte tekster på norsk.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får være i bevegelse, delta i lek, utforske, undre seg og bruke sansene sine. Læreren skal legge til rette for at elevene sammenligner norsk med samisk. Elevene skal få anledning til å prøve seg fram på norsk, og skal få erfare at det å prøve og feile er en del av det å lære. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk for elever med samisk som førstespråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle ferdigheter i lesing, skriving og muntlighet.