Siste nytt
Webinar om ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
I overordnet del står det at “skolen skal være et profesjonsfaglig fellesskap der lærere, ledere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, og vurderer og videreutvikler sin praksis”. Hvordan lykkes med dette? Vi har med oss forskere og skoleledere for å se hvordan dette kan gjøres i praksis.
Veileder om realkompetansevurdering i grunnopplæringen
Vi har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet publisert en ny veileder om realkompetansevurdering i grunnopplæringen. Veilederen erstatter tidligere nasjonale retningslinjer for realkompetansevurdering i grunnskoleopplæringen og i videregående opplæring for voksne.
Maler for opplæringsloven
Vi har oppdatert siden med nye maler for enkeltvedtak for realkompetansevurdering.
Funn fra tilsyn med privatskolene i 2024
I 2024 gjennomførte vi 53 tilsyn med private skoler. Vi kontrollerer at skolene følger kravene i privatskoleloven. Dette gjør vi for å sikre at alle elever får den opplæringen de har rett på.
Rådgiving
Elever i norsk skole har rett til nødvendig rådgiving. Siden er oppdatert med informasjon om at dette nå også gjelder for læringer.
Mal for tiltaksplan i barnehage
Situasjoner der barn opplever å ikke ha et trygt og godt barnehagemiljø utløser plikten til å sette inn tiltak. Samtidig utløses plikten til å sette inn en skriftlig tiltaksplan. Udir har laget en mal som inneholder anbefalinger til hva en tiltaksplan bør inneholde, og hva som er minimumskravene.
Delrapport – evaluering av endringer i velferdstjenestelovene
Endringene er nå godt kjent i sektor, men familiene av barn og unge med behov for velferdstjenester, opplever lite endring i tjenesteapparatet. De opplever også at de ikke får den støtten de trenger fra barnekoordinator.
Tilskudd skolemiljøteam
For 2025 er det bevilget 45 millioner kroner til skolemiljøteam i kommunene. Både kommuner som ønsker å etablere skolemiljøteam og kommuner som ønsker å utvide eller styrke allerede eksisterende team kan søke på disse midlene.
Fortsatt økning i søkere til yrkesfag
Denne statistikkanalysen viser at fjorårets økning i søkere til yrkesfag fortsetter. Til skoleåret 2025–26 har hele 54 prosent av søkerne til videregående opplæring yrkesfag som førsteønske. Dette er den høyeste andelen noensinne.
Hva kjennetegner barnehagemiljøer hvor barn trives godt?
Denne kunnskapsoversikten viser at det er en rekke fellestrekk blant barnehagemiljøer hvor barna trives godt. Disse gjelder blant annet barnas selvbestemmelse og personalets omsorg.