Siste nytt
Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring i Kunnskapsløftet – 2024
Disse retningslinjene erstatter retningslinjene fra 31.01.2023.
Flere elever opplever mobbing
Etter flere år med relativt stabile tall i Elevundersøkelsen, ser vi de siste to årene en markant økning i andelen elever som opplever mobbing på alle trinn. Vi ser også at færre elever er motiverte i sin skolehverdag. Teksten er oppdatert med tall fra videregående 29. januar 2024.
Rett til digital hjemmeundervisning for elever ved privatskoler
Utdanningsdirektoratet har svart Statsforvalteren i Oslo og Viken om rett til digital hjemmeundervisning for elever i privatskoler, ifølge ny tolkningsuttalelse.
Webinar – ny kompetansepakke for fagopplæringa
Webinaret vart gjennomført 10. januar 2024. Her kan du sjå opptak av webinaret.
Tilskudd til utstyr og læringsarenaer på 5.–10. trinn
I 2024 er det bevilget 127 mill. kroner til å stimulere til mer praktisk, variert og relevant læring på 5.–10. trinn. Alle kommuner som ønsker å forbedre sine praktiske læringsarenaer kan søke om tilskudd.
Spørsmål til Barnehage-Norge 2023
Digitalisering i barnehagen, planleggingstid for barnehagelærere og barnehagebasert kompetanseutvikling i samarbeid med universiteter og høyskoler er noen av temaene i årets spørreundersøkelse til Barnehage-Norge.
Erfaringer og vurderinger med eksamen 2023 og prioriteringer for 2024
Vi oppsummerer årets arbeid med eksamen i Utdanningsdirektoratet (Udir) til Kunnskapsdepartementet (KD), og beskriver våre foreløpige prioriteringer for 2024.
Spørsmål til Skole-Norge høsten 2023
Arbeid med trygt og godt skolemiljø, leseopplæring og lesemotivasjon samt opplæringstilbudet til ukrainske barn og unge er noen av temaene i høstens spørreundersøkelse.
Styrarutdanninga treffer godt
Styrarane i både kommunale og private barnehagar opplever at det dei har lært i styrarutdanninga er verdifullt i arbeidskvardagen, uavhengig av storleiken på barnehagane.
Positiv utvikling i desentralisert ordning for skole
Temanotatet viser fortsatt positiv utvikling i den desentraliserte ordningen for lokal kompetanseutvikling i skolen, selv om deltakernes tilfredshet med ordningen varierer. Ifølge OsloMet, er det behov for å styrke lærernes medvirkning i ordningen, og statsforvalterens rolle overfor universitets- og høyskolesektoren.