Siste nytt
Udir anbefaler tiltak for å styrke barnehage- og skolemiljø
For å styrke barnehage- og skolemiljø og arbeidet mot mobbing, kommer Utdanningsdirektoratet nå med forslag til kompetansetiltak rettet mot barnehager, skoler og kommuner.
Fornøyde med økt tilstedeværelse av PP-tjenesten
Et sentralt grep i Tett på-piloten er at PP-tjenesten (PPT) er mer til stede i barnehager og skoler. Foreløpige resultater tyder på at dette har styrket relasjonen mellom ansatte i barnehage, skole og PPT, men god måloppnåelse er avhengig av tilstrekkelige strukturer, ressurser og kompetanse.
Styrt og elevdrevet utforsking
De utforskende praksisene i klasserommet har tre mønstre: lærerstyrt, veiledet eller elevdrevet. Denne rapporten bidrar til økt kunnskap om hva utforskning er i videregående skole, og evaluerer utforskende aktiviteter i klasserommet i lys av det nye læreplanverket.
Tilskot til læremiddel og pedagogisk barnehagemateriell
Søk om tilskot til å utvikle læremiddel for skole og pedagogisk barnehagemateriell på område utan marknadsgrunnlag.
Søknad til vidaregåande opplæring for nykomne elevar
Ordinær søknadsfrist til vidaregåande opplæring er 1. mars. Elevar med individuelle behov skal søke innan 1. februar. Dette gjeld mellom anna elevar med vedtak om særskild språkopplæring og ungdom som nyleg har komme til Noreg.
Fakta om grunnskolen 2023–2024
Publiseringen av tall for skoleåret består av tre deler: Fakta om grunnskolen, Voksne i grunnskolen og Spesialundervisning.
Nytt fra nyttår 2024
Her finner du en oversikt over endringer og nyheter for barnehage, SFO og skole. Vi oppdaterer artikkelen ut januar om det kommer noe nytt.
Fra «bør» til «skal» etter implementering av rammeplan i barnehagen
Rammeplanen har fått en viktig plass i barnehagen, fem år etter at den ble innført. Personalet i barnehagen både kjenner og bruker innholdet i rammeplanen, og det er rom for lokale tilpasninger. Endringen i formulering fra "bør" til "skal" tydeliggjør hvilke krav som stilles til både eier, myndighet og ansatte i barnehagen.
Sosiale medier og gaming oppleves både positivt og negativt
Nesten en 1 av 3 elever oppgir å ha opplevd negative situasjoner i sosiale medier eller dataspill, som har gjort at de ble sinte, triste eller lei seg. Dette dypdykket i Elevundersøkelsen viser imidlertid at sosiale medier og gaming også har positive sider. Det kan blant annet bidra til å etablere og opprettholde nye kontakter, samt gi tilhørighet og støtte i vanskelige situasjoner.
Bedre skoleresultater på 3., 5. og 8. trinn, men ikke på 10. trinn
Barn med innvandrerbakgrunn som fikk tilbud om gratis kjernetid i barnehagen fikk bedre leseferdigheter på 3., 5. og 8. trinn. Men gratis kjernetid har ikke hatt effekt på avgangskarakterene deres fra 10. trinn.