Siste nytt
Tilskudd til utstyr og læringsarenaer på 5.–10. trinn
I 2025 er det bevilget 160 mill. kroner til å stimulere til mer praktisk, variert og relevant læring på 5.–10. trinn. Alle kommuner som ønsker å forbedre sine praktiske læringsarenaer kan søke om tilskudd.
Digitalisering og videreutvikling av engelskeksamen: Nye rammeverk og vurderingsmetoder
Høsten 2024 leverte Udir en rapport om utvikling av eksamen i engelsk på 10. trinn og vg1 i perioden 2020-2022. Oppdraget fokuserte på å videreutvikle eksamen i tråd med nye læreplaner og teknologisk utvikling. Arbeidet inkluderte utvikling av nye eksempeloppgaver, vurderingskriterier og et heldigitalt system for gjennomføring av eksamen.
Utvikling av norskeksamen: Nye rammeverk og vurderingsmetoder
Denne rapporten omhandler utvikling av eksamen i norsk i perioden 2020-2023. Oppdraget fokuserte på å videreutvikle eksamen i tråd med nye læreplaner og behovet for et nytt rammeverk. Arbeidet inkluderte utvikling av nye eksempeloppgaver, eksamensoppgaver med støttemateriell, og tiltak for å heve kvaliteten på sensuren gjennom analytisk vurdering.
Tilskudd til entreprenørskapsfremmende aktiviteter for ungdom
Ordningen skal bidra til å styrke interessen for og kunnskap om entreprenørskap hos elever i videregående opplæring. Målet er å inspirere elever til å velge en karriere som entreprenører og bidra til etablering og/eller utvikling av framtidig næringsvirksomhet gjennom aktiviteter som kan gi elevene erfaring med entreprenørskap i praksis.
Spørsmål til Skole-Norge høsten 2024
Denne rapporten viser funn fra Spørsmål til Skole-Norge høsten 2024. Kunstig intelligens, russefeiring og skjermbruk i skolen er blant temaene denne gangen.
Spørsmål til Barnehage-Norge 2024
Denne rapporten viser funn fra Spørsmål til Barnehage-Norge 2024. Rekruttering av barnehagelærere, samarbeid med kulturskolen og arbeid med kvalitets- og kompetanseutvikling i barnehagen er noen av temaene.
Rundskriv om forsøk etter opplæringslova
Dette rundskrivet omhandlar rammene for lokalt initierte forsøk og kva for krav som blir stilte til ein søknad om forsøk frå ein kommune eller fylkeskommune.
Rettleiar om tilrettelegging for elevar med stort læringspotensial
Nokre elevar har stort læringspotensial. Skolen må leggje til rette for at desse elevane skal kunne utnytte sitt potensial. Det kan skolen gjere på fleire måtar.
– Fortsatt altfor mange elever som opplever mobbing
Elevundersøkelsen viser at den kraftige økningen i antall elever som mobbes har stoppet opp. – Alle elever skal ha det trygt og godt, og Udir ønsker å støtte de som jobber med dette i skolene, sier direktør Morten Rosenkvist.
Hva gjør du når en elev ikke har det trygt og godt på skolen?
Hvis dere mistenker eller kjenner til at en elev ikke har det trygt og godt, skal dere snarest undersøke saken. Vi har laget råd om hva dere hva dere kan gjøre.