Siste nytt
Tildelinger av tilskudd til læremidler og pedagogisk barnehagemateriell uten markedsgrunnlag
Udir mottok totalt 106 søknader om tilskudd med et samlet søknadsbeløp på 242 millioner kroner. I 2024 ble det tildelt totalt 106 millioner kroner til 48 ulike prosjekter.
Fag- og timefordeling og tilbudsstruktur for Kunnskapsløftet Udir-1-2024
Dette rundskrivet erstatter Fag- og timefordeling og tilbudsstruktur Udir-1-2023.
Kunstig intelligens i skolen
Vi har publisert en samleside om KI i skolen med nye sider om vurdering, læreplan, alderstilpasning og personvern. KI-rådene er også oppdatert.
Nye kompetansepakker om digitalisering
Vi har oppdatert kompetansepakken om kunstig intelligens i skolen, og publisert en ny kompetansepakke om systematisk arbeid med digital dømmekraft.
Nytt til barnehage- og skolestart høsten 2024
Her finner du en oversikt over endringer og nyheter for barnehage, SFO og skole. Denne artikkelen blir oppdatert ut august.
Webinar: Evaluering av implementering av rammeplan for SFO
I dette webinaret får de innblikk i hovudfunna frå evalueringa, og inspirasjon frå engasjerte avdelingsleiarar ved to ulike SFO-ar. Webinaret kan vere eit fint innslag på planleggingsdagar og personalmøte til hausten.
Store forskjeller i hva 15-åringer kan om økonomi
Det er store ulikheter i hvor mye norske 15-åringer kan om økonomiske begreper og det å styre og planlegge egen økonomi. Det viser resultatene fra den siste PISA-undersøkelsen, der norske elever for første gang har svart på spørsmål om økonomiforståelse.
«Et bevis på at man trenger skolen, egentlig»
Denne rapporten viser at pandemien forsterket allerede eksisterende forskjeller blant elever, og at sårbare elever ble spesielt påvirket. Videre uttrykker ungdomsskolelærere bekymring for elevenes faglige progresjon, spesielt i norsk og matematikk, og elevene opplevde læringstap.
Utvikling av støtte til arbeid med læreplanverket
Utdanningsdirektoratet skal i 2024 og 2025 lage støtte- og rettleiingsressursar til arbeidet til skolane. Vi vil gjerne ha innspel til kva som vil vere nyttig for dykk.
Klasserommets praksisformer 20 år etter
De fleste førsteklassinger trives på skolen. Klasserommet preges av varierte arbeidsformer og elevaktiv læring, men seksåringene leker mindre på skolen enn de gjorde i 2001. Det viser sluttrapporten i evalueringen av seksårsreformen.