Siste nytt
Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse
Udir har i samarbeid med lærerutdanninger, kommuner, parter i arbeidslivet og relevante forskningsmiljøer oppdatert rammeverket.
KI-råd: - Vi må beskytte og veilede elevene
Utdanningsdirektoratet har utarbeidet nye råd til skole-Norge om bruk av kunstig intelligens (KI).
Noko nedgang i kvalitet på barnehageforskinga
Talet på publiserte studiar om skandinavisk barnehageforsking heldt fram med å auke i 2021, samanlikna med tidlegare år. Samla sett blir studiane vurderte til å vere av noko lågare kvalitet. Det viser ein rapport frå Kunnskapssenter for utdanning.
Mobbetallene fortsetter å øke
Årets elevundersøkelse viser at et økende antall opplever mobbing. NTNU samfunnsforskning har analysert spørsmålene om mobbing i Elevundersøkelsen. Den viser blant annet at totalt 10 prosent opplever å bli utsatt for mobbing, at alle former for mobbing øker og at skolens tiltak ofte ikke hjelper.
Skoleeigarane er fornøgde med oppfølgingsordninga
Dei fleste skoleeigarar er godt fornøgde med oppfølgingsordninga. Utbyttet kommunane har av ordninga varierer noko, men det ser ut til at endringane som er gjort i ordninga sidan 2020 verkar positivt. Det viser ein rapport frå OsloMet.
Tryggere i møte med psykisk helse
I 2021 ble det bevilget midler for å øke kompetansen om psykisk helse i skolen. Midlene har bidratt til økt fokus på psykisk helse blant barn og unge og gitt økt trygghet i møte med tematikken. Det viser en rapport fra Oxford Research.
Kartleggingsprøver for 1. trinn er opne
No kan alle skolar melde på elevar til kartleggingsprøver. Gjennomføringsperioden er frå 11. mars – 3. mai 2024.
Støtte til undervisning om krig og konflikt
Mange barn og unge synes det er skummelt med krig og konflikter, og vi voksne har et ansvar for å snakke med dem om det som skjer. Her finner du eksempler fra læreplanene, og tips til hvordan du som voksen kan snakke med barn og elever om kriger og konflikter.
Den internasjonale studien TALIS
Teaching and Learning International Survey (TALIS) undersøker læreres og skolelederes yrkeshverdag og arbeidsbetingelser. I perioden mellom februar og april får ansatte i et utvalg skoler muligheten til å svare på undersøkelsen.
Den internasjonale studien TALIS Starting Strong
TALIS Starting Strong Survey undersøker arbeidshverdagen til barnehageansatte og styrere. I perioden mellom februar og april får ansatte i et utvalg barnehager muligheten til å svare på undersøkelsen.