Siste nytt
Svak nedgang i matte og naturfag og mange elever på lavt nivå
Norske elever på 5. trinn har hatt en liten nedgang i resultater i matematikk og naturfag, mens elevene på 9. trinn ligger stabilt, viser TIMSS-undersøkelsen. – Vi kan ikke slå oss til ro med at 43 prosent av niendeklassingene ligger på laveste nivå i naturfag, sier Morten Rosenkvist.
Svak nedgang i norske 5. klassingers matematikk- og naturfagsprestasjoner
Norge deltar i TIMSS-undersøkelsen for sjuende gang. Resultatene viser en tilbakegang i elevenes prestasjoner i matematikk og naturfag på barnetrinnet, og en stabil utvikling på ungdomstrinnet.
Utprøving av langtidsoppgaven
Våren 2025 prøver vi ut langtidsoppgaven for andre gang på videregående skole. På sikt kan en langtidsoppgave bli et alternativ eller supplement til dagens eksamensformer i videregående opplæring.
Rundskriv om skolereglar
Dette rundskrivet beskriv korleis kommunen og fylkeskommunen skal gå fram for å gi forskrift om skolereglar for den enkelte grunnskole og vidaregåande skole.
Sluttvurdering i matematikk etter 10. trinn
På denne sida klargjer vi kva som er grunnlaget for standpunktvurdering og kva som er grunnlaget for eksamen. Sida har òg oversikt over relevante ressursar og regelverk for vurdering.
Endringar i fråværsreglane frå neste skoleår
Kunnskapsdepartementet har vedteke å gjere enkelte endringar i fråværsreglane i vidaregåande skole frå 1. august 2025. Fråværsgrensa på ti prosent består, men frå neste år kan elevar levere eigenmelding for sjukefråvær opp til ti prosent-grensa.
SFO – støtte til rammeplan
Vi har oppdatert en rekke av tekstene i vårt støttemateriell til rammeplan for SFO.
Filmer om elevens beste og retten til å bli hørt
I disse filmene snakker jurist i Utdanningsdirektoratet Siri Rødevand Aass om hva det innebærerer å vurdere elevens beste.
Erasmus+
Erasmus+ gir norske barnehager og skoler mulighet til å søke om midler til å samarbeide med andre i Europa. Fristene for 2025 er nå klare.
Sosial læring og utvikling for elever som trenger ekstra støtte og veiledning
Skolen har et kollektivt ansvar for å sørge for at eleven får mulighet til å lære og utvikle seg. Hvis eleven har behov for individuell tilrettelegging og støtte og dette skjer uavhengig av faglig opplæring, faller tilretteleggingen inn under personlig assistanse. Denne tolkningsuttalelsen utdyper dette regelverket.