Siste nytt
Fleire opplever skuleleiarutdanninga som særs relevant
Deltakarane på den nasjonale rektorutdanninga har høgt læringsutbytte og er veldig tilfredse med utdanninga. Fleire enn i fjor hevdar at studiet i svært stor grad har vore relevant.
Bruk muligheten som Pride gir
Norsk skole er bygget på grunnleggende verdier som inkludering, respekt for menneskeverd, likestilling og likeverd. Å markere Pride for å lære barn og ungdom om dette, er helt i tråd med skolens formål. Det skriver Udirs direktør, Morten Rosenkvist, i en kronikk i Aftenposten.
Vedtak om spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging og kravet til uavhengig organisering
Kan enhetsleder for kommunale barnehager ha ansvaret for å fatte disse vedtakene? Eller bryter dette med kravet til uavhengighet i barnehageloven? Dette svarer Udir på i en ny tolkningsuttalelse.
Høg tilfredsheit med tilskotsordninga for kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringa
Fylkeskommunane er tilfredse med tilskotsordninga for kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringa. Ordninga har vorte betre kjent og forankra hos aktørane det siste året. Samtidig er det stor variasjon i korleis fylkeskommunane gjennomfører ordninga. Det viser eit temanotat frå OsloMet.
Økonomisk tilsyn av private barnehager – oppsummering 2023
Utdanningsdirektoratet fører tilsyn med private barnehagers bruk av tilskudd og foreldrebetaling. Dette er en oppsummering av våre aktiviteter i 2023.
eTwinning: internasjonalt pedagogisk samarbeid
eTwinning er et gratis tilbud til lærere og elever som legger til rette for pedagogisk samarbeid mellom barnehager og skoler i ulike land.
Statsforvalterenes tilsyn med barnehage- og opplæringsområdet 2023
Statsforvalter fører tilsyn med hvordan barnehager og skoler etterlever regelverket. Dette er en oppsummering av tilsyn gjennomført i 2023.
Stor variasjon i korleis barnehageeigarar involverer og engasjerer seg i leiarutdanninga til deltakarane
Deltakarundersøkinga for barnehageleiarar som tek vidareutdanning i studieåret 2022/2023 viser at deltakarane i all hovudsak er svært fornøgde. Utdanninga er relevant og svarer godt til barnehageleiarars behov.
Opptak av nasjonal konferanse om fagfornyelsen
18. april var 500 lærere, skoleledere og skoleeiere samlet til konferanse om fagfornyelsen. Det ble en inspirerende og lærerik dag der både lærere og ledere delte sine opplevelser og erfaringer, med læreplanarbeidet. Her ser du opptakene.
Utdanningsdirektoratet foreslår å videreføre fraværsgrensen
Høringen om forslag til nye fraværsregler for videregående skole er avsluttet. De nesten 400 høringssvarene viser at det er vanskelig å finne fraværsregler som ivaretar alle hensyn. Utdanningsdirektoratet anbefaler derfor å videreføre dagens fraværsgrense på 10 prosent, med mulighet til å unnta enkelte typer fravær. Samtidig mener Udir at flere innspill til fraværsreglene bør utredes nærmere.